Grootmeester CHINEN werd geboren in 1944 op het kleine eiland Ie Jima, voor de kust van Okinawa. Hij raakte geïnteresseerd in karate in 1959, op 15-jarige leeftijd. Hij beoefende Shorin Ryu Karate en Kobudo vanaf 1962 in Naha onder leiding van Meester Shuguro Nakazato (10e dan).
Een jaar later volgde hij de leer van Kobudo van Meester Shinpo Matayoshi (10e dan). Omwille van zijn toewijding aan de traditionele karate verbleef Chinen in 1975 een eerste keer in Frankrijk.

In 1976 verlaat hij Japan om zich definitief in Parijs te vestigen. Momenteel 10e dan hanshi van karate-do (de weg van de karate) volgde hij het onderricht in Karate Shorin-Ryu van Meester Katsuya Miyahira 10e dan, directe afstammeling van Meesters Chibana en Motobu en dit tot de dood van Grootmeester Miyahira in 2010.

Als 9e dan kobudo verspreidt hij tot op heden de leer van de Matayoshi-school over de hele wereld. Hij is één van de oudste en hoogste leden van deze traditionele school die de geest van "oude wapens" overbrengt.

Meester CHINEN heeft al zijn rangen ontvangen van officiële Japanse federaties. Hij is ook de officiële afgevaardigde voor Europa van Karate Shorin Ryu en de Okinawa Kobudo Federation. Hij richtte de WORLD OSHUKAI FEDERATION-vereniging op, met het hoofdkantoor in Okinawa, om alle Karate-Do- en Kobudo-beoefenaars uit alle landen die zijn leer volgen, samen te brengen.